onsdag 23. mars 2011

Hvordan kjøpe apps i Norge - hvis du har en Pre aktivert i utlandet


Endelig ! Dette mangedobler bruksområdet for Palm Pre ! Fem-doblet faktisk. Etter å ha grublet på dette i lengre tid løste det seg ved at jeg ved en tilfeldighet leste en Palm support blogg der en svensk Pre eier fortalte at han bruker WireCard for å kjøpe apps. Dette så lovende ut, så jeg bestilte et slikt kort, og her er i korte trekk slik det fungererer ;

WireCard har 2 kortløsninger, èn for MasterCard og èn for VISA. De kalles myWireCard virtual MasterCard, og myWireCard virtual VISA card. Disse er forhåndsbetalte kort, dvs. at man overfører en sum penger til en konto som kortet er knyttet til, og så har man dette tilgjengelig til å handle for når pengene er kommet frem. Kortet kan selvfølgelig brukes til alt mulig man ønsker å handle på nettet. Man kan også bestille et fysisk kort hvis man ønsker det.

Nøkkelen til hvorfor dette fungerer til å kjøpe apps er at WireCard er et TYSK firma. Det betyr at kortnumrene utstedes av MasterCard Tyskland. Når man da registrerer kortet på Palm Pre, er det viktig å ticke av for Tyskland, fylle inn kortnummer osv. Betalers adresse kan godt være Norge, de ber ikke om land her, så man kan f.eks. sette NORWAY etter byens navn e.l.

1. Gå til www.wirecard.com
2. Nede til høyre på skjermen, velg MyWireCard
3. Følg instruksjonene

Du får opprettet en konto med èn gang, og så får du tilsendt opplysninger om hvordan du setter penger inn på kontoen. Du får IKKE kortnummeret før pengene er kommet inn. For å sette inn penger bruker du nettbanken og lager en utenlandsbetaling og bruker IBAN (internasjonalt kontonummer) og BIC adresse (bankens SWIFT kode) for å identifisere mottager. Det er veldig viktig for overføringen at mottagers navn er HELT identisk med kontoens navn : følg instruksjonene.

Jeg har akkurat nå kjøpt SqueezeBox og lastet den ned. En av de dyrere APPS for Pre, men jeg gleder meg !

NB! Du MÅ ha en Palm Pre eller Pre 2 som er første gangs aktivert med et SIM kort i de landene i Europa der betalingsløsningen er godkjent. Dette er f.eks. England, Tyskland, Belgia, Nederland, m.fl. Du kan f.eks. gjøre som jeg gjorde, bestille Palm Pre 2 direkte fra Palm UK og husk å be de aktivere den først med et lokalt SIM kort!

6 kommentarer:

  1. Nice :) Funker fortsatt bra, eller? Hvordan er det hvis man resetter telefonen og starter med norsk SIM? Må man ha utenlandsk SIM igjen da?

    SvarSlett
  2. Ja, dette fungerer strålende. Jeg har kjøpt circa 15 apps for etpar hundrelapper - foreløpig.

    Selv hard reset av telefonen vil ikke endre det faktum at den ble første gangs aktivert i UK og derfor kan kjøpe apps. Du kan derfor trygte resette flere ganger

    SvarSlett
  3. Jaaaaaa!

    Har prøvd å få dette til å fungere siden jeg fikk min første Pre.
    Testet akkuratt dette ganske nylig men hadde valgt UK som land, og da var det no dice. Nå skal det handles.

    SvarSlett
  4. Jeg får ingen SMS fra wirecard....

    SvarSlett
  5. Det eneste jeg kan si er at saldo sms har ikke jeg heller fått første gang. Sjekk saldo på nettsiden istedet.

    SvarSlett