lørdag 15. januar 2011

Kjøpe apps med Pre 2

Vel, da kan jeg fortelle hvordan opplegget er for å kjøpe apps. Når man velger en app som ikke er gratis, får man beskjed om å legge til en kredittkort. Man får muligheten til å velge land, og her kommer England, Belgia, Frankrike, Tyskland osv. opp - såvidt jeg kan se er dette de land Pre selges.

Jeg forsøkte meg med England, og fikk spørsmål om jeg hadde VISA eller Mastercard. Jeg har kun VISA, og tastet inn det norske kortet, og fikk da en feilmelding som var ganske misvisende : det stod at kortet kanskje var "misbrukt" og ba meg benytte et annet kort. Siden jeg brukte kortet igår helt greit, er det nok det at det er et norsk VISA kort. Dette er som forventet : jeg må opprette en konto i en bank i England, og få meg et VISA kort der. Så ordner det seg nok.

5 kommentarer:

  1. Du får ikke mange kommentarer på blogginnleggene dine, for vi er jo ikke mange Pre-brukere i Norge. Men jeg følger i hvert fall spent med på hvordan oppgraderingen til Pre 2 og webOS 2.0 går. Personlig venter jeg nok til neste generasjon HP Palm-telefoner.

    SvarSlett
  2. Ja, det blir spennende å følge med på ! Jeg satser på å bruke Pre 2 i ett års tid, og så får vi se om det er kommet noe spennende innen da !

    SvarSlett
  3. Selm om du har engelsk visakort, er det ikke et problem å måtte gi norsk telefonnr?

    SvarSlett
  4. Hvis jeg har forstått det rett, må du først registrere telefonen med et engelsk SIM-kort i tillegg til engelsk kredittkort (evt. tysk, fransk) for å få tilgang på betalte apps. Det er nok det Palm gjorde for Torstein før de sendte hans Pre 2.

    SvarSlett
  5. Det stemmer. Det er flere ting som må til her - telefonen må aktiveres første gang med et SIM kort fra et av de nevnte land (andre gangs aktivering endrer ingenting), derefter må man skaffe seg et VISA / Mastercard i det landet den ble aktivert i. Jeg har nå sjekket noen engelske banker, Barclays m.fl., og det ser egentlig ikke så enkelt ut. De alternativene jeg har kommet over foreløpig er enten at man må man sette inn en sum på minst 50.000 kroner, eller betale flere hundre kroner månedlig avgift. Det vi trenger her, er en mulighet til å sette inn det beløpet vi handler for i apps, uten gebyr - kanskje et årlig visa gebyr som enkelte banker har i Norge på noen hundre kroner...årlig.

    SvarSlett