lørdag 29. januar 2011

MMS på Pre2 : oppdatert!

Så oppdaget jeg at MMS ikke fungerer. Jeg bruker ikke MMS så ofte, så det er ikke så stort tap, men jeg brukte litt tid på å finne ut av hva problemet går ut på. Etter å ha gjort endel tester og forsøkt flere alternative settings for Telenor, fant jeg tilslutt en blog post for WebOS 1.x "You cannot set APN via the interface if the operator is not in the CarrierNetworkSettings DB" . Åpenbart at Telenor ikke ligger inne i databasen engang. Dermed er det umulige å endre innstillingene manuelt. Snakk om å lage tåpelige begrensninger!

I WebOS 2.0 heter databasen "/etc/carrierdb/carrier.json" og ligger visstnok på .../etc/carrierdb/

Så var det bare å finne ut av hvordan jeg editerer denne.

=> Siste : heldigvis viste dette seg å være feil, det var ingenting i veien med innstillingene. Problemet oppstod ved at jeg skulle sende den første MMSen med Pre 2 akkurat samme dag som Telenor valgte å ha nettverksproblemer (lørdag formiddag). Når jeg da forsøkte å "rette" problemet med å endre innstillingene var innstillingene feil når Telenor's nettverk var på beina igjen. Dette oppdaget jeg idag, 2 dager senere, når jeg fikk det for meg å skifte tilbake fra de feilaktige manuelle innstillingene, til de automatiske. Vips - så pøste MMS meldingene avgårde med bilder osv. Puh!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar