fredag 14. januar 2011

Rapport fra Palm Pre 2 oppsetting

Ja folkens, etter en hektisk uke har jeg endelig fått satt meg ned for å skrive status etter at jeg fikk telefonen for noen dager siden. Det hjalp selvfølgelig ikke at jeg samtidig fikk harddisk crash på PCen...men men.

Pre 2 er en veldig bra telefon og innfrir forventningene, men migrering av data fra den gamle telefonen var et mareritt. Jeg har jobbet mer enn 20 år i IT bransjen men brukte 6 nattetimer til å konludere med at å få kopiert profilen fra den gamle telefonen rett og slett IKKE ville gå :-( Her er historien :

Jeg bestilte telefonen fra Palm UK. Hyggelig service og selv om det tok litt tid tilbød de seg å aktivere telefonen for meg med et engelsk SIM kort. Resultatet er at jeg har tilgang til betalte apps ! Gleder meg til å prøve dette, - lager en egen nyhet på dette senere.

For å aktivere telefonen må man angi en profil, enten en ny profil eller en eksisterende. Det var naturlig for meg å be Palm aktivere med min eksisterende profil slik at jeg ville få telefonen tilsendt fiks ferdig satt opp med alle mine programmer og innstillinger på mail osv.... trodde jeg. Det jeg ikke hadde tenkt på var at 2 telefoner ikke kan bruke samme profil samtidig, og salgskonsulenten som hjalp til fra Palm var ikke klar over dette heller. I tillegg rapporterte han om feilmelding ved aktivering med min gamle profil - så for å få gitt meg tilgang til betalte apps ble vi enige om at han satte opp telefonen med en annen profil til en gratis email tjeneste (mailinator). Telefonen sender en verifikasjonsmail som må godkjennes ved å klikke på linken i mailen. Planen ble at når telefonen kom skulle jeg først forsøke å logge på med min gamle profil, og hvis ikke det gikk, først verifisere den nye profilen, derefter logge av den og på med den gamle.

Som sagt, før telefonen ble sendt fra England forsøkte Palm fyren å aktivere den med den gamle profilen , men det ble avvist. Allikevel gikk forsøket langt nok til at det gikk ut en logoff-melding til min gamle Pre. Jeg satt altså i Norge og så at telefonen min ga meg beskjed om at den var logget ut av profilen og måtte restartes. Når jeg da forstod sammenhengen valgte jeg å logge den på med den gamle profilen og telefonen ble tilnærmet den samme og lastet inn alle dataene igjen - med unntak av at jeg måtte taste inn alle passordene til mail, facebook, foursquare osv. pånytt.

Så, etter bare 1 dag med DHL express kom telefonen på døren! Den var da aktivert med den nye profilen og hadde bare standard applikasjonene. (Det følger forresten med en rekke nye apps, som feks. stavekontroll, VPN og SIM toolkit).

Så gikk jeg tilverks. Jeg slo av den gamle Pre og restartet Pre 2 og forsøkte å logge på med min profil. Det gikk ikke bedre for meg enn da Palm fyren forsøkte dette fra UK. Feilmeldingen sa at det ikke var mulig og ba meg ta kontakt med support. Etter å ha forsøkt en rekke tiltak og analysert profilene på Palms sider, og lest blogger og support grupper på nettet har jeg konkludert med at det er et kompatibilitets problem mellom de 2 versjonene av WebOS - 1.4.5 og 2.0.1. Av en eller annen grunn ser det ikke ut til at WebOS 2.0.1 klarer å lese backup filen laget av 1.4.5. Jeg fant ikke helt klart at andre hadde nøyaktig samme problem, men det var tilsvarende problemer, og èn hadde løst det ved å laste ned 2.0.1 pånytt via WebOS Doctor. Jeg har ikke forsøkt dette.

Jeg ga altså opp, og brukte istedet 2 kvelder på å sette opp den nye telefonen fra scratch med mail, kalendre, apps osv. Jeg har klart å gjenopprette alt unntatt èn Exchange konto som krevde sertifikat (se nyhet januar 2010). Problemet som gjenstår er at jeg ikke får sertifikatet til å virke mot kontoen, - det virket fint på den gamle Pre'en, - og jeg har foreløpig ingen god løsning. => Siste , dette er løst. Problemet lå på Exchange serveren, hadde ingenting med Palm'en å gjøre.

Etpar erfaringer : ta kopi av bilder og video du har tatt med telefonen inn på PCen - endel av tiltakene var full hard reset av begge telefoner og da er absolutt alt unntatt standard fabrikk oppsett borte.

Hvordan funker Pre 2 generelt ? Den er en god del raskere og reagerer bedre enn den gamle. Men jeg vil ikke si at den er dobbelt så rask i alle situasjoner, men veldig mye går klart raskere. Det er deilig ! Særlig later det til at det evindelige problemet med at dersom jeg sletter en email og den går tilbake til email listen, så vises den samme mailen der i noen sekunder. Hvis jeg tror jeg ikke slettet den og swiper den ut til venstre, så hadde jeg problemer med at mailen egentlig var borte, så den jeg slettet var neste på listen. Dette var et rent treghetsproblem, og ser ut til å ha løst seg nå - oppdateringer går kjapt og man får god respons.

Pre 2 er litt tyngre enn forgjengeren, som er like greit - den ligger bedre i hånden da. Skjermen er i sterkt glass, og er helt flat. Det er en kant mellom skjermen og skroget, og den føles derfor litt 'firkantet'. Jeg synes egentlig den runde kanten til Pre var bedre, men dette er bagateller.

Jeg har 1700 kontakter i Outlook, og det jeg rotet litt med er at ikke alle kommer over med èn gang - det tar en halvtimes tid med wifi. Hvis man tror det er en feil og sletter kontoen og oppretter pånytt med èn gang, går det helt i ball og man må starte fra scratch ved å slette alle data i telefonen.

Vær spesielt oppmerksom på at dersom du syncer med Outlook og har recurring tasks, må du for ALL del slå AV synkronisering til Pre 2. Slik som for Pre støttes ikke recurring tasks, og hvis du åpner Tasks appen vil den konvertere alle taskene i Outlook til single occurring, og dessuten endre forfallsdato ! Ikke bra.

Dersom du brukte PocketMirror med Pre, må du være klar over at Chapura enda ikke har kommet med PocketMirror for WebOS 2.0. Ta derfor dette i betraktning. Det står tydelig på skjermen at de "jobber hardt" for å få ut en ny release til de som har oppgradert - jeg slår meg til ro med at dette går bra

Det var en liten oppsummering - mer kommer.

Spørsmål ?

Torstein


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar